Zin in kaassaus van de Ap? - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Baukje Heemskerk - WaarBenJij.nu Zin in kaassaus van de Ap? - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Baukje Heemskerk - WaarBenJij.nu

Zin in kaassaus van de Ap?

Door: Baukje

Blijf op de hoogte en volg Baukje

10 Mei 2012 | Kameroen, Yaoundé

Dit verhaal is al een beetje verouderd, vergeten te plaatsen, maar ach, alles in Afrika loopt wat achter, dus ik ben aardig aangepast. Trek hier 5 weken vanaf qua tijd en het verhaal is zo goed als nieuw. Hier komt ie:

Maar jij hebt toch helemaal geen kaas in dat oegoedoegoeland en geen supermarkten? laat staan een Albert Hein? Nee, klopt, maar wel hele lieve vriendinnen en familie en vriendje. Inmiddels hebben zij zoveel lekkere dingen opgestuurd, dat ik bijna zelf een winkeltje of AH-restaurant kan beginnen. Door een gebrek aan onderlinge communicatie (geintje mensen, blijven lachen) en doordat men weet dat ik een kaasliefhebber ben, is er vooral gezorgd dat ik houdbare kaassaus heb gekregen, haha. Nog 10 zakjes voor 4 personen te gaan! Jullie zijn allemaal zo lief!

Dat betekent ook dat ik de laatste tijd meer bezoekers in mijn dorp heb, van VSO-durfals die niet meer zo bang zijn of ze mijn dorp wel zullen overleven. Sterker nog, het eten is er zelfs goed! ;-) (Wil je pasta pesto of champignonroomsaus en als toetje heb ik stroopwafels voor je!) Voor 2 van de 3 bezoekers van afgelopen maand was het wel jammer dat mijn net water op was en dat ze dus niet meer konden douchen. Ik heb een watertank van 500 liter achter mijn huis staan, die automatisch wordt gevuld als het scan-water systeem wordt aangezet. Overigens heb ik 4,5e maand op deze aansluiting moeten wachten, maar het blijft dan ook Afrika hè! De verantwoordelijke organisatie, BanDA (Bangolan Development Association) zegt daar geen geld voor te hebben. Hoezo geen geld? Op 10 februari kwam het hele dorp bij elkaar voor een General Assembly, waarbij geld werd opgehaald bij alle bewoners. Dit geld zou aan 5 projecten ten goede komen en in de reclame vooraf werd gezegd dat vooral het scan-water systeem goed zou profiteren. Het systeem heeft in de maand januari 2x aan gestaan en op de dag van de General Assembly zelf ook, om de boodschap kracht bij te zetten. De contributie voor de dorpelingen is verplicht. 1000 CFA voor elke vrouw en 3000 CFA voor elke man. Ben je van origine Bangolanner, maar woon je buiten het dorp dan betaal je respectievelijk 2500 CFA of 5000 CFA. Men gaat ervan uit dat de dorpelingen die naar elders zijn verhuisd, een goede baan hebben en dus wel wat meer kunnen inleggen. Onbevestigde berichten vertellen mij dat als je niet betaald, dat er dan een dju-dju bij je thuis komt (een boodschapper van het paleis, onherkenbaar verkleed) voor een pak rammel… genoeg druk dus om aan je financiële verplichtingen te voldoen. Pikant detail: ik had niets betaald, maar een dju-dju naar een “white men” sturen, dat was niet zo voor de hand liggend denk ik. De maand erna heb ik wel betaald, zelfs nadat ik het volgende al wist. Er is die dag 7,2 miljoen CFA opgehaald (ruim 11.000 €) wat toch een mooi bedrag is voor een hoop schoon drinkwater. Om het scan-water te laten draaien kost 24 liter gas per keer, wat in totaal 22 € kost. Maar helaas… Zonder schaamte wordt 7 miljoen door de Fon in ontvangst genomen voor het dak van zijn nieuwe paleis. En dus blijft er maar 2 ton over voor het water systeem. De andere (educatie) projecten kunnen helemaal fluiten naar geld. Tegen deze traditionele machthebbers durven weinig mensen op te staan en dus is dit aan het eind van de dag een feit. Vele dorpelingen klagen wel steen en been als er geen traditionele leiders bij zijn, maar houden zich verder koest. Op zo’n moment vraag ik me wel af wat ontwikkelingswerk voor zin heeft als men zelf willens en wetens zulke keuzes maakt. Als het paleis een jaartje later af zou komen, zou dat niet zo erg zijn, denk ik. Maar het feit dat er nog steeds kinderen en volwassenen sterven aan ziektes gerelateerd aan slecht drinkwater en hygiëne is wel erg natuurlijk. Een aantal hoger opgeleide stedelingen, waaronder het bestuur van mijn organisatie probeert wel wat te doen, o.a. het bestuur van BanDA aanspreken hierop. Ik heb daar een keer bijgezeten en het leidt tot dusverre nog niet tot veranderingen. Ook het bestuur van BanDA durft niet op te staan tegen de hiërarchie. Ik had mijn eigen bestuur verteld niet te blijven in Bangolan als ik geen schoon drinkwater zou hebben. Uiteindelijk moest het tot een dreigement komen dat ik zou vertrekken en een ingrijpen van VSO, voordat ik weer water kreeg. Is BanDA dan overstag is gegaan? Nee! Mijn eigen organisatie heeft de spaarrekening geplunderd en gas gekocht, waarvoor het hele dorp zeer dankbaar was. De grap gaat nog verder. BanDA probeert zich regelmatig uit lastige gesprekken te liegen, omdat zij zelf ook wel door hebben dat hun beleid niet kan. Eén van de snel door te prikken leugens: “er is geen gas in Ndop beschikbaar.” De meeste dorpelingen komen niet vaak buiten Bangolan en slikken dat, maar een white men verkoop je zoiets niet! Dus de president van BanDA heeft 3 dagen lang zijn telefoon uitgezet omdat mijn bestuur en ik heb belaagden met de vraag of we weer water konden krijgen. Toen BIDO uiteindelijk onder druk mijn water zelf betaalde, bleek er 170 liter gas in een opslag te staan, klaar om gebruikt te worden!!! Hoe erg!
Hotel en kaassausrestaurant Chez Baukje zijn dus weer geopend ;-)



  • 11 Mei 2012 - 06:51

    Rianne:

    Jeetje Baukje, wat een verhaal! Je krijgt dus wel iets voor elkaar, maar niet als het indruist tegen tradities...ondanks dat het ten goede komt van een aantal levens; lijkt mij zooooo frustrerend! Maar zoals je handelt, zo kennen we je hier hoor; vrouw met ballen ;) uhrrrr en heel veel kaas (brengt mij op een idee; is men niet te bespelen met een van die heerlijke sauzen???).lieve Baukje, zet hem op en geniet van je Fam en Pim straks!!x

  • 11 Mei 2012 - 08:08

    Mum & Dad:

    Heel triestdat er zoveel verschil gehouden wordt in doen en laten en openlijke waardering voor man of vrouw. Vervelend dat men wel 11.000 op haalt maar 2/3 toch weer in de zak van de 'fon' glijdt terwijl deze koning wel aan zijn paleisje bouwt maar niet eens meer in Bangolan woont. Een royaal buitenhuis voor zichzelf en z'n meerdere vrouwen bouwt. Water, als eerste levensbehoefte en een belang-rijk middel voor de bestrijding van ziektes en sterfte wordt 'om hem' aan vrouwen en kinderen onthouden. Foei! Een echte koning is er als eerste en belangrijkste reden voor zijn of haar volk. Zoiets moet toch ook in evaluaties naar voren komen en bij VSO bekend zijn, ook VSO-Cameroon.
    Europese politici zijn trouwens niet veel beter, ook hier in NL niet.

  • 11 Mei 2012 - 10:55

    Zus Iris Met Familie:

    wat zou je eens graag een goed woordje gaan praten met die hoge pieten die zorgen dat het geld de verkeerde kanten op gaat. maar goed het is onbegonnen werk. wat triest zeg en gelukkig heb je nu weer gas en water om weer iedereen van saus te voorzien. of moeten we nog wat zakjes meegeven aan pim??? je zegt het maar hoor..
    liefs van ons..

  • 26 Mei 2012 - 10:08

    Wal En Thea.:

    We hebben gehoord dat jullie nu gezellig met pa ma en vriend in Zuid Afrika zitten. We wensen van hier uit jullie heel veel plezier en gezelligheid zo met z`n viertjes. Groetjes Wal en Thea

  • 26 Mei 2012 - 10:08

    Wal En Thea.:

    We hebben gehoord dat jullie nu gezellig met pa ma en vriend in Zuid Afrika zitten. We wensen van hier uit jullie heel veel plezier en gezelligheid zo met z`n viertjes. Groetjes Wal en Thea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Baukje

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 31
Totaal aantal bezoekers 39295

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 12 Juli 2012

Terug naar Afrika!

08 September 2007 - 02 Juli 2008

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Vakanties

Landen bezocht: