Verbazingwekkend! - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Baukje Heemskerk - WaarBenJij.nu Verbazingwekkend! - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Baukje Heemskerk - WaarBenJij.nu

Verbazingwekkend!

Door: Baukje

Blijf op de hoogte en volg Baukje

28 Oktober 2011 | Kameroen, Yaoundé

- De 14 jarige buurjongen die af en toe aan komt waaien, wees naar een appel en vroeg: wat is dat? Een appel, dat is fruit, ken je dat? Nee, kende hij niet. We hebben er samen een gegeten en hij vond het lekker!

- Een nieuwe collega belt me op in het weekend vóórdat zij bij ons op kantoor begint met de vraag wat ze moet doen. Ze is halverwege de weg naar mijn dorp en heeft geen geld meer om verder te komen. Waar ik ben en of ik haar kan helpen… Ik ben zelf in de grote stad en mijn collega is er ook niet, dus eigenlijk is er niemand die haar direct kan helpen. Ze blijft stil en hoopvol hangen aan de lijn, zonder zelf verdere suggesties te bedenken… Dan valt de verbinding valt weg. Zij belt mij niet meer, dus ik bel haar dus terug en hoor dan wat ik al vermoedde, ze heeft geen beltegoed meer. Dus dit was ook haar laatste telefoontje… Handig! Ik vraag haar hoe zij denkt volgende week te kunnen leven en eten (samen met haar dochtertje van 8 maanden!) als ze geen geld heeft en dat weet ze ook niet. Ik stel haar voor dat ik bel naar mijn landlord of die haar uit de taxi wil plukken en wil betalen, maar vraag haar wel of zij tijdens de rit goed wil nadenken hoe zij aan geld gaat komen. Ze kan toch niet de komende tijd op de zakken van anderen teren. Dat zou ze doen…

- Er is ruim 10 jaar geleden door een Zwitserse NGO een scan-water systeem aangebracht in mijn dorp, wat water van de dam naar een filter pompt om het vervolgens te verspreiden over diverse pompjes in het dorp. Het systeem is afgelopen februari kapot gegaan en wordt nu pas gerepareerd, omdat een locaal opgezette NGO in het dorp het systeem zelf moet onderhouden met geld van de bewoners en er (uiteraard) geen geld is. De organisatie die verantwoordelijk is voor het verdelen van het budget met betrekking tot projecten in het dorp is BanDA. BanDA is ook verantwoordelijk voor het project waar ik eerder over schreef, de bouw van het paleis. Toen ik de bestuurder van de organisatie vroeg waarom dat project zo belangrijk was en doorgang vond, was het antwoord als volgt: “als we een mooi paleis hebben, dan kunnen we toeristen aantrekken en dat levert handel en dus geld op.” In de tussentijd zit sinds februari het dorp zonder gezuiverd drinkwater, terwijl de meest voorkomende ziektes “waterborn” en dodelijk zijn, zoals cholera. Prioriteiten??? Daarbij denk ik dat geen toerist de weg naar dit dorp kan vinden, omdat het geen weg is, maar een modderig pad, slechts te begaan door motoren in het regenseizoen. Ook zijn er geen hotels, restaurants of andere faciliteiten, hebben de meeste “huizen” geen elektriciteit en stromend water en is er bijzonder weinig en slechte kwaliteit van eten. In een volgend gesprek zal ik hier eens een balletje over opgooien! De waterpijpen waren overigens kapot gegaan, tijdens de aanleg van de eerste elektriciteit in het dorp, waarbij men bij het plaatsen van de palen voor het netwerk door de waterleiding had geslagen… Dus wat een vooruitgang zou moeten zijn, was weer een stapje achteruit voor mijn dorp en zorgde ervoor dat ze negen maanden lang weer op en neer moesten naar de rivier om water te halen!

  • 28 Oktober 2011 - 14:51

    Ivana:

    He Baukie,
    Je maakt nogal wat mee zeg!!!!!!!! Grappige was dat ik dus net ook aan een appel was begonnen toen ik je bericht binnenkreeg, grappig.
    Is jouw dorp wel te bereiken als ik op bezoek wil komen?? De kriebels komen weer opzetten voor een tripje hehehe ik stuur je snel even een fb bericht ;) dan bespreken we de details. Geniet van alles en ook veel succes daar!!! Ik mis je wel hoor!! xxx

  • 28 Oktober 2011 - 17:11

    Maartje:

    Wat kan je daar meer opzeggen dan dat verbazingwekkend echt een understatement is!
    Gaat het met jouw eten al wat beter? helpen de recepten een beetje of is er meer welvaart voor nodig?
    Denk aan je en mis je natuurlijk!
    XX

  • 28 Oktober 2011 - 18:53

    Hans Heemskerk:

    Fruit en fruit is drie zeggen ze weleens. Appelen groeien meer in het gematigde klimaat, citrusvruchten en mango's in 'betere', hogere, warmere temperaturen. Wat is wel een gangbaar fruit bij Bangolan? En welke groente groeit er in die grond?
    Pas op met mensen die je weten te vinden omdat ze helemaal geen geld hebben. Van Namibië weet je dat hele families moeten leven van het verdelen van de inkomsten van de één of twee verdienenden.
    Drinkwatervoorzieningen zijn zo essentieel dat dat feitelijk altijd voorrang dient te hebben. Toch gaat zijn kasteel voor.
    Ook een tekening van de loop van het buizenstelsel ondergronds wordt nooit gemaakt. Vandaar bij heien of palen slaan men ook leidingen beschadigd. Dat gebeurt hier ook nog dagelijks ! Je fotoserie met de arbeiders-verzamelaar door de jute-man met de dooie tak zijn heel interessant. We zien uit naar meer foto's. Liefs, Wij.

  • 29 Oktober 2011 - 18:46

    Hiske:

    he lieve Bauk,

    Mooie verhalen! Hoe is het verder? Beetje naar je zin? Lekker aan het "survivalen"? Vind het superstoer van je!
    Hier alles zijn gangetje!

    x

  • 31 Oktober 2011 - 10:22

    Thea En Wal:

    Jeetje Bauk wat een leuk reisverslag, vond het heel leuk om het te lezen. Hoop voor je dat alles een beetje mee gaat zitten na al die tegenslagen. Verder wens ik je nog veel plezier en een lieve groet van Thea en Wal

  • 02 November 2011 - 16:56

    Elly En Hans, :

    Tjonge hé, wat een hartstikke gezel-lige villa. Geef je adres even op, dan komen we er aan. Ook de omgevings-foto's geven een prachtige natuur aan.
    Het schilderen van je huiskamermuur heeft iets héél kunstzinnigs met een wolkenstructuur als bij Weissenbruch. En dan die schoolklas met de geunifor-meerde kids, wel een lief en aandoenlijk gezicht. Mensen die dit nu lezen, er zijn geen boeken o.i.d. Help ons met een inzameling voor meer mogelijkheden voor de leraren en de kids.
    Voor info; ellyhans@kabelfoon.nl
    Liefs en kusjes, E & H.

  • 02 November 2011 - 17:55

    Jules:

    Hi Bauk harstikke leuk verslag en foto's kunnen wij een beetje begrijpen wat je daar nu aan het doen bent. Hou mij op de hoogte, thanks X Sot

  • 02 November 2011 - 18:00

    Bert Bloem:

    Wat een wereld van verschil. Zo kun je ook prio's stellen en dan denken wij hier na over persoonlijke verantwoordelijkheid en zelfregie. Tja, dit relativeert wel. Da's ook wel een goed.
    Mooi bankstel trouwens, moet ik als ouwes ook maar eens naar op zoek....
    Mooie foto's. Vullen de beschreven belevenissen goed aan.
    Groetjes, enjoy en succes, bb

  • 03 November 2011 - 15:10

    Maartje:

    Wauw, dat is wel eens wat anders dan 3 hoog achter in Amsterdam, heb je daar foto´s van meegenomen, geloven ze nooit dat mensen zo wonen ;)
    XX liefs van 3 hoog!

  • 04 November 2011 - 10:34

    Marieke B:

    Leuk man, echt typisch Afrika : )

    X

  • 17 December 2011 - 19:05

    Femke:

    Hoi Baukje, eindelijk heb ik even tijd om te lezen. Ik zit dus nu op St. Lucia in de Caribs. Net Afrika..alleen maar Rasta's zelfde natuur en sfeer. Je past je tempo snel aan.
    Goh wat zou ik je graag even spreken.
    Geniet, succes en alle goeds .. liefs Fem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Baukje

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 8
Totaal aantal bezoekers 39350

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 12 Juli 2012

Terug naar Afrika!

08 September 2007 - 02 Juli 2008

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Vakanties

Landen bezocht: