Vakantie met Pim! - Reisverslag uit Kribi, Kameroen van Baukje Heemskerk - WaarBenJij.nu Vakantie met Pim! - Reisverslag uit Kribi, Kameroen van Baukje Heemskerk - WaarBenJij.nu

Vakantie met Pim!

Door: Baukje

Blijf op de hoogte en volg Baukje

14 Januari 2012 | Kameroen, Kribi

Nog een gelukkig nieuw jaar! Vanaf half december ben ik er heerlijk tussenuit geweest met Pim, die hier bijna 5 weken op bezoek is. We hebben samen 2 weken vakantie gevierd en vervolgens heb ik Pim meegenomen naar mijn dorp voor het echte Afrikaanse leven ;-) Toen hij zich voorstelde aan mijn surrogaat papa na een motorrit van een uur, zag hij al bruin (van het stof) en las ik de verbazing uit zijn ogen: “het is inderdaad wel echt heel ver het platteland op…"
De eerste week hebben we in 2 verschillende plaatsen aan de kust gezeten. Kribi was het meest luxe oord, met palmbomen, wit zandstrand, een groot zwembad, veel cocktails en elke dag verse vis, krab of garnalen, heerlijk! Zeker na weken achtereen hetzelfde dorpse eten: banaan, tomaat, ui, knoflook en witte kool met pasta of rijst, was dit echt een traktatie. We zijn een dagje naar de Lomé watervallen geweest, één van de weinige watervallen ter wereld die rechtstreeks in zee valt en we hebben een pygmee dorpje bezocht. Ze zijn echt heel klein, ja! Erna is het alleen maar achteruit gegaan wat luxe betreft, waar ik Pim wel voor had gewaarschuwd. Volgende stop was Limbe, nog behoorlijk up class, maar al meer Kameroenees georganiseerd, wat meestal betekent dat dingen niet goed geregeld zijn. Onze groepsreservering was te groot, dus ze hadden geen kamers meer, maar hadden er niet aan gedacht om dat vooraf te melden en het warme water hield er ook na 2 dagen mee op. In Limbe kwamen in totaal zo’n 30 “white men” kerst vieren op een vulkanisch zwart zand strand met tropisch bos dat groeit tot aan de kustlijn. De meesten waren collega VSO’ers, maar het mixt ook aardig met wat andere expats uit Canada, Engeland, Schotland, India, Kameroen, België, Frankrijk, enz. Gezellig bont gezelschap en de “Anchestors Judgements” gingen er goed in ;-) Pim en ik zijn erna nog naar Kumba doorgereisd om op het grootste kratermeer van Kameroen te varen in een lekkende boomstam (….kun je dit papiertje even in dat gaatje stoppen…. En dan kun je met dat bordje af en toe hozen. Zit iedereen verder goed?) en om de kleurrijke markt te bekijken, waar verse kokosnoten voor onze neus werden geslacht. Vervolgens hebben we nog de meest onmogelijk ingang van het Korup regenwoud gepakt, wat erg mooi was, maar ontzettend afgelegen en daardoor veel te lang en ruig reizen in een taxi die bijna uit elkaar viel van ellende. De grootste verbazing kwam grappig genoeg ‘en route’ toen we, na uren op een stoffige, slecht begaanbare dirt road gereden te hebben een mega fly-over opreden van een paar kilometer lang glad asfalt, zigzaggend hoog over en door het regenwoud. Wat de chinezen niet allemaal over hebben voor tropisch hardhout! Gelukkig maakten de locals veel goed, door ons palmwijn aan te bieden in de vroege ochtend en voor te doen hoe je het staand voor de groep met een adje wegtrekt. (Gelukkig kon ik als enige vrouw in het gezelschap nog wel wegkomen met de vraag: Vinden jullie het heel erg als ik deze even oversla?) Oud en nieuw hebben we met een aantal in Bamenda gevierd, waarbij de locals bij gebrek aan geld voor vuurwerk maar wat autobanden in de fik staken. Zie verder onze foto’s!
Sinds een weekje is Pim hier in mijn dorp en dat vond hij wel aardig ver van civilisatie, ja…. Maar wel interessant en hij begrijpt de uitdagingen nu een stuk beter, want ook nu lukt niets in één keer, laat iedereen op zich wachten en gaat er van alles stuk als je er al naar kijkt. Ashya voor Pim! Ik heb dus nu een Henny Huisman thuis, die de afwas doet en mijn tuintje op orde brengt, lekker hoor ;-) En hij is afgelopen vrijdag mee geweest naar een training die ik heb gegeven op kantoor aan 12 vrijwilligers die veldonderzoek gaan doen in Bangolan voor mijn organisatie. Volgende week gaan de vrijwilligers in tweetallen de verschillende wijken in om het onderzoek uit te voeren en ga ik als supervisor en coördinator het dorp rond om te kijken of het allemaal goed gaat en iedereen voldoende spullen heeft enz. Pim kan ook dan mee, dus krijgt hij echt een kijkje in het leven van de mensen, want het onderzoek wordt bij de mensen thuis gedaan. De weekenden gaan we nog wat leuke plekken bezoeken in de buurt van mijn dorp, waar we ook weer wat proviand kunnen inslaan, zodat Pim nog herkenbaar is als hij weer op Schiphol aankomt! Dat ben ik inmiddels ook weer enigszins na het goede leven van de vakantie!
Xx Pim en Baukje

• 14 Januari 2012 - 16:53

Zus Iris Met Familie:

he bauk en pim, gaaf om te lezen hoor en pim als je terug bent verwachten wij jou wel hier met je foto's en je verhalen op het eten...ff bijpraten..
    leuk om te lezen hoe het met jullie samen gaat...super..
    fijne tijd verder pim en tot in nederland..love van de jongens..tot mails..

• 14 Januari 2012 - 18:47

Nienke Veenstra:

Hoi hoi,
    zo eindelijk een reactie van mij... Gaaf hoor weer zo'n stoere reis. Ik heb bij de zwemles van Milan en Sem met Judith zitten kletsen en onze dochters jaimy en milou memorie gespeeld. Klein wereldje!! Veel plezier x Nien

• 14 Januari 2012 - 19:05

Mam & Dad,:

Hay Baukje, we komen nu net thuis van de vakantiebeurs en er is toch wel een kansje dat we je daadwerkelijk komen opzoeken. We wachten eerst op Pim voor beter overleg, maar naast hr. Zwinkels is er ook een Belgische organisator die e.e.a. voor kleine groepen of paren regelt. We krijgen een offerte, waarin bij de start v.d. trip of na afloop er plaats en tijd is voor 3 à 4 dagen vertoeven in Bangolan. Fijn dat Pim zo kan mee genieten van je primitieve werk omstandigheden. Hou je haaks en tot Skype, mails of bels. E + H.

• 15 Januari 2012 - 10:24

Milan:

Lieve "mijn" Baukje. xxx Milan

• 15 Januari 2012 - 10:27

JJTMJ:

Hé kanjers,
    SUPER om te lezen en te zien dat jullie een heerlijke periode samen hebben gehad en dat je Pim ook jouw thuisbasis hebt kunnen laten zien en ervaren!
    Veel plezier verder..

"xxx of xxxx" (Milan) voor Pim en Baukje van ons

• 15 Januari 2012 - 14:12

Elly Hk:

Gave foto's. Prachtige zonsondergang. "Reus" Pim naast Pygmee. Lekker vis eten.
    x x mama

• 15 Januari 2012 - 22:56

Thea En Wal:

Baukje ook nog de beste wensen voor het nieuwe jaar. Is weer een leuk reis verslag. En zo te lezen hebben jullie het wel erg leuk gehad (je zal hem best wel weer missen).Nog heel veel plezier daar, en we wachten je volgende verslag weer af.

Groetjes en Liefs Wal en Thea.

• 16 Januari 2012 - 11:39

Hans Hk:

Wat een gezellige serie foto's van jullie trip van Kerst en O&N. Fijn te zien dat Pim zich er ook prima thuis voelt incl. het voetballen met de buurgassies.
    Nog een heerlijke laatste week samen. Tot bels of skype, Daddy.