Dank lieve Jesse en Sinterklazen! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Baukje Heemskerk - WaarBenJij.nu Dank lieve Jesse en Sinterklazen! - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Baukje Heemskerk - WaarBenJij.nu

Dank lieve Jesse en Sinterklazen!

Door: Baukje

Blijf op de hoogte en volg Baukje

06 December 2007 | Namibië, Windhoek

Mijn zus vroeg aan Jesse (oudste neefje van 5 jaar oud) wat hij wilde hebben voor Sinterklaas. En dit was zijn antwoord: ‘nou ik ben net jarig geweest, dus ik heb al genoeg gekregen. Laat Sinterklaas maar wat kopen voor de arme kindjes bij tante Baukje in Afrika!’ Lief toch en zó stoer voor een kind van net 5 jaar! Dus mijn zus heeft mij gemaild en gevraagd of ik daar wat mee kon. En dat is zeker gelukt!

Een collega van mij heeft voorheen voor het ministerie gewerkt in jeugdhulpverlening en kwam veel thuis bij gezinnen die OVC’s (Orphans & Vulnerable Children) opvingen. Zij vertelde mij over een opvanghuis in Katatura (de arme wijken), wat gerund wordt door een alleenstaande moeder, Maria. Maria heeft 2 eigen kinderen van 15 en 16 jaar. Naast deze twee kinderen zorgt ze voor een neefje, 2 stiefkinderen en 16 andere kinderen, die wees of gedeeltelijk wees zijn. De kinderen zijn in de leeftijd van 1 tot 21 jaar oud (de meeste onder de 12 jaar) en ze hebben allen een triest verhaal. De oudste van 21 jaar is daar komen wonen, omdat ze door misbruik zwanger is geworden en na de bevalling niet zelfstandig voor haar kind kon zorgen. Eén van de 16 andere kinderen is dus haar dochter. Een ander meisje was pas 1 jaar oud, toen de moeder haar aan haar vader gaf, omdat zij er niet meer voor kon zorgen. En dat bleek wel, want het meisje was toen ondervoedt. De vader is met het meisje naar de women & child protection gegaan en heeft het daar achter gelaten, omdat hij niet wist wat hij met het meisje moest. Een jongen die nu 3 jaar oud is, heeft zijn moeder verloren, vlak na zijn geboorte. De vader kan niet voor hem zorgen; hij is ziek, heeft geen baan en dus geen geld. Gelukkig bezoekt hij de kleine Simon nog af en toe. Er huppelt nog een kleine rond, waarvan de moeder is overleden. Toen hij TB had, heeft de vader hem naar het ziekenhuis gebracht voor behandeling. Na de behandeling heeft de social worker de vader tot in den treuren geprobeerd te bereiken, maar hij beantwoordde zijn telefoon niet en is nooit meer op komen dagen. Mijn collega voegde daar nog als subtiele opmerking aan toe: ‘ach bekend verhaal, zo zijn Afrikaanse mannen: vele vrouwen, maar verantwoordelijkheidgevoel kennen ze niet!’

De moeder heeft een groot hart, wat fantastisch is, maar ook voor problemen zorgt. Zij blijft kinderen accepteren en kan blijkbaar geen nee zeggen. Met veel te weinig middelen moet ze nu voor veel te veel kinderen zorgen. Ook vandaag heeft ze weer een tienermoeder met baby van 1 jaar in haar gezin toegelaten. De ouders van de tiener willen haar niet helpen uit schaamte. Maar het huis was al veel te klein en de omstandigheden zijn slecht. In de tuin naast het huis wordt een nieuw huis gebouwd, van materiaal dat Maria gedoneerd krijgt of wat zij en haar familie op straat vinden. De bouw gaat langzaam en niet alle materiaal is voorhanden.

Genoeg stof dus voor een privé projectje. Zus Iris en pap en mam zijn meteen geld gaan inzamelen. Uit naam van de Sint ben ik toen cadeautjes gaan kopen en heb deze gebracht. Op de foto’s kun je zien hoe blij de kinderen zijn, maar ook in welke omstandigheden ze leven. Dank je wel lieve Jesse, tante Baukje is supertrots op je! Dank je wel Ir en Ed. Dank pap en mam! Dank ook aan al jullie hockey en tennisvrienden. Dank vriendengroep van Ir en Ed! Het was fantastisch om Sinterklaas te mogen spelen en het heeft de wereld weer een stukje mooier gemaakt voor deze onschuldige hummels en daarvoor kwam ik naar Afrika! Van de rest van het geld ga ik nog spullen kopen, die moeder Maria nodig heeft in het huis, zoals grote teilen om de handwas in te doen. Wordt vervolgd!

  • 06 December 2007 - 14:40

    Esther:

    Wow Bauk, wat mag jij trots zijn op jouw familie en jezelf! Wat een mooi maar ook heel erg schrijnend verhaal...

  • 06 December 2007 - 15:01

    Baukje:

    Wat ben jij snel Esther, het bericht stond er net 5 minuten op! Sneu he! Hoe is het daar? Hebben jullie ook lekker Sinterklaas gevierd op het werk? Gr. Baukje

  • 06 December 2007 - 15:14

    Hiske:

    mm verdacht dat esther er zo snel bij is onder werktijd... haha nee hoor. idd een mooi project bauk! wat een initiatief, stoer hoor! en sinterklaas was op het werk, maar ik was er niet! (uiteraard heb ik overal contacten en ook contacten die voor mij wat chocolade pepernoten achterhouden haha)

  • 06 December 2007 - 15:31

    Maartje :

    In het Eindhovense zijn wij nog wat achtergesteld qua Sinterklaas, maar dat halen we met kerst wel in... Mooi initiatief Baukje, je mag trots zijn op je neefje! Als je die blije kinderen ziet dan weet je waar je het voor doet. En ook reageer ik niet altijd, ik geniet veel van je mooie verhalen. Misschien een boek schrijven als je terugkomt? Veel groeten vanuit de vestiging EIndhoven waar het donker is, regent, veel files staan maar wel gezellig is!

  • 06 December 2007 - 17:23

    Jesse:

    wat leuk baukje dat die kindjes zo blij zijn met "mijn" kadootjes. maar ook wat zielig dat ze op de grond moeten slapen. ik hoop dat er nog veel meer mensen willen helpen met geld inzamelen naar de rekening van mama op nummer 33 62 666 77 t.a.v. baukje-afrika. dus iedereen die ook een mooie kerstgedachten wilt doen stort dan ook een kleine bijdrage naar mijn mama zodat wij met zijn allen die kindjes nog gelukkiger kunnen maken en misschien wel voor de kerst een lekkere maaltijd kunnen geven en de oudste kindjes hebben heel hard nieuwe schoenen nodig en daar is natuurlijk ook geld voor nodig. ik hoop dat jullie allemaal willen helpen. liefs van jesse

  • 07 December 2007 - 10:46

    Heidi:

    Lieve Bauk,
    wat een mooi project! Wat een super werk dankzij je neefje Jesse! Ik ga in mijn omgeving ook een collecte doen. Het rekening nummer van Jesse heb ik! Ik ga als je het goed vind het verhaal doormailen zodat mensen weten hoe, wat, waar ze voor doneren! offfff heb je nog een project in gedachten die hulp had nodig hebben?

    Veel liefs van Heidi

  • 07 December 2007 - 11:17

    Mathijs:

    Bauk, fantastisch dat jij en je familie dit doen!! Wat een aangrijpend verhaal.. Fantastisch om te zien dat ze er zo blij mee zijn! Gelukkig nog 1 ander miniscuul pluspuntje: Nederlandse mannen zijn helemaal zo gek nog niet!

  • 10 December 2007 - 16:02

    Japke:

    Jeetje Baukje, wat een verhalen! Poeh, maar wel heeeel erg bijzonder wat je daar allemaal doet met hulp van lieve mensen uit Nederland! Heel bijzonder...

  • 10 December 2007 - 20:12

    Harold, Sandra & Isa:

    Ha Nichtje,
    Hoe is ie daar in het mooie Zuiden? Zo te lezen leuk. Wat een leuke mooie verhalen en foto's... ik had even gemist dat je een website hebt maar gelukkig hebben je ouders een linkje in hun kerstmail gezet! Nu ga ik zeker af en toe ff kijken! Veel succes daar! Dikke zoen van ons. Harold, Sandra en Isa

  • 11 December 2007 - 18:01

    Jesse Zwinkels:

    beste heidi en andere mensen,

    hoe meer mensen er mee willen doen en ook een kleine bijdrage kunnen en willen leveren helpen die mevrouw Maria met haar pleegkinderen een beter bestaan geven.
    Dus als jij de mail door wilt sturen naar mensen die misschien ook een bijdrage willen leveren aan een beter bestaan voor maria en kids dan heel graag en zeg nou zelf wij zullen er geen kerstkransje minder om eten als we een bijdrage aan afrika geven.
    Dus ik hoop dat er nog meer mensen mee willen doen die de site van baukje lezen.
    Voor Maria en haar kinderen zou het super zijn. liefs jesse en zijn moeder.

    Baukje- afrika nr 33 62 666 77 t.a.v. E.P.L. Zwinkels te De Lier

  • 12 December 2007 - 12:16

    Nicole In China:

    Lieve Baukje

    Heerlijk he dat thuis zo meeleeft en meegeeft! Ik heb je verhaal gelezen meis, je bent een kanjer! Ik heb zelf ook voor Sint mogen spelen dank zij familie en mijn oude school. We are the world en als jouw kleine neefje al zo'n sneeuwbal kan laten doen rollen... dan zit het wel goed met "de jeugd van tegenwoordig!" Bij jou daar en in Nederland, iemand moet er mee beginnen..
    Jesse je bent super!

    Bauk, ben een klein beetje jaloers op jouw temperaturen...
    Liefs Nicole.

  • 14 December 2007 - 09:01

    Rein:

    Hoi Baukje, je wordt op de voet gevolgd vanuit Zwolle. Leuk om van en over jou te lezen!!!!

    Time flies... we zullen je volgend jaar zomer missen bij de barbeque in de buurt... het was gezellig afgelopen jaar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Windhoek

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 September 2008

Maria's weeshuis: laatste foto's

21 Juli 2008

Foto's Thailand

21 Juli 2008

Dream Island

10 Juni 2008

I love Namibia!

25 Mei 2008

Ottilie’s verhaal
Baukje

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 8
Totaal aantal bezoekers 39323

Voorgaande reizen:

04 September 2011 - 12 Juli 2012

Terug naar Afrika!

08 September 2007 - 02 Juli 2008

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Vakanties

Landen bezocht: